Toch nog een beetje privacy
Facebook advertenties op basis van persoonlijke interesses?Facebook toont op dit moment al advertenties gericht op interesses van de gebruiker. Hiervoor wordt informatie van je Facebook profiel gebruikt om je in te delen in doelgroepen voor adverteerders.
Facebook laat bij gebruikers relevante advertenties zien van adverteerders, zonder de adverteerders te laten weten wie de gebruiker is. Je wordt door Facebook voor de adverteerders ingedeeld in een categorie op basis van de informatie in je Facebook profiel en gebruik.De data die verzameld wordt kan nooit gebruikt worden om je te identificeren. Facebook omschrijft dit als volgt:Je advertentievoorkeuren zijn gebaseerd op gegevens die je hebt gedeeld met Facebook, pagina's die je leuk vindt en waarbij je betrokken bent, advertenties waarop je klikt, apps en websites die je gebruikt en gegevens van onze dataproviders en adverteerders.Voorbeelden van de data die gebruikt wordt voor de advertenties:– Data en content van Facebook– Data die vrienden over je kenbaar maken– Contacten van je adresboek uit je telefoon (nadat je hier toestemming voor hebt gegeven, om mensen te benaderen die je kent en op Facebook zitten)– Financiële transacties die verlopen via Facebook (bijvoorbeeld gebruik van Candy Crush op Facebook)– Informatie over de PC, tablet of smartphone die je gebruikt en waarop de Facebook app staat– Apps die gebruik maken van Facebook (incl. die van derde partijen en partners van Facebook, oftewel adverteerders)– Data afkomstig van andere Facebook diensten zoals WhatsApp en Instagram– Locatiegegevens (als je hier toestemming voor hebt gegeven, uit te schakelen in instellingen van je telefoon)Moeten we bang zijn voor de nieuwe voorwaarden van Facebook? Op 1 januari 2015 zijn de nieuwe algemene voorwaarden van Facebook van kracht gegaan. Hierin staan twee artikelen die voor veel ophef zorgen:artikel 2.1: Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto's en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.Veel mensen lezen hierin dat Facebook al je gegevens mag doorverkopen, wanneer je vanaf 1 januari 2015 het sociale medium gebruikt. Wat er echter staat, is dat Facebook dit mag doen mits je dit in je privacy instellingen aan hebt staan. (lees hieronder hoe je dit uit kan zetten) Ook het volgende artikel roept veel vragen op:artikel 9.1: Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.In dit artikel is de laatste zin het meest van belang. Zolang je jouw informatie op "openbaar" hebt staan mogen derden deze informatie gebruiken. Als dit niet het geval is, mag dit niet. Als je dit dus niet wilt, controleer je instellingen! (lees hieronder hoe)Facebook heeft de artikelen iets aangepast qua tekst, maar de inhoud blijft hetzelfde. Wat is er nu echt veranderd vanaf 1 januari?- De informatie over privacy wordt weergegeven in een overzichtelijke wizard in plaats van een lange pagina met kleine lettertjes. (https://www.facebook.com/about/basics/)- Wat je niet wilt zien (voorkeuren die je aangegeven hebt in jouw instellingen) wordt op al de apparaten die je gebruikt niet meer getoond. Hoe kan ik makkelijk mijn privacy instellingen aanpassen?Wij raden je aan de privacy instellingen op Facebook te controleren door te kijken wat toegankelijk is en voor wie. De instellingen vindt je rechts bovenaan de officiële website van Facebook onder het pijltje of onder de drie horizontale streepjes rechts onderin in de app op je mobiel of tablet.Privacy: wie kan mijn berichten zien, wie kan mij zoeken en wie kan er met mij contact opnemen.Tijdlijn en taggen: wie kan er op mijn tijdlijn schrijven en wie kan de berichten op mijn tijdlijn zien.Apps: welke apps hebben toegang op informatie die ik op Facebook heb gezet.Advertenties: hier geef je Facebook toestemming om jouw gegevens te delen met adverteerders en sites van derden (uitschakelen -> via bewerken achter externe sites en advertenties en vrienden).Facebook is niet de enige partij die informatie gebruikt om advertenties op basis van interesses weer te geven. Er zijn verschillenden advertentie netwerken die dit doen op websites en in apps. Als je dit niet wilt kun je dit uitschakelen op jouw mobiele telefoon, tablet of pc. Met het beperken van reclame tracking zijn apps niet toegestaan reclame identificatie te gebruiken om advertenties te tonen afgestemd op de interesses van de gebruiker. Het is niet zo dat je dan geen reclame meer krijgt, maar je krijgt nu algemene reclame welke niet gebaseerd zijn op jouw gebruik en interesses. Uitschakelen delen van informatie van jouw mobiel of tablet:iOS: Instellingen > privacy > reclame > aanvinken: beperk reclame tracking,Android: Instellingen > accounts > google > advertenties > aanvinken: afmelden voor op interesses gebaseerde advertenties.Uitschakelen delen van informatie van jouw pc:Ga naar youronlinechoices.com/nl/. Hier kun je de verschillende advertentie netwerken toestemming ontnemen om jouw gebruikers data te gebruiken bij het weergeven van advertenties.Zelf informatie lezen over de update van Facebook?facebook.com/about/terms-updates/facebook.com/about/privacy/update/