Wat betekenen de nieuwe Facebook reactieknoppen voor jouw tijdlijn?
De nieuwe reactieknoppen van Facebook zijn gisteren live gegaan. Nu is er de mogelijkheid om naast een bericht te liken te reageren met geweldig, grappig, verbluft, verdrietig of boos. Dit doe je door op de pc je muis boven de "vind ik leuk" knop houden, waarna er een extra balkje met emoticons verschijnt. In de Facebook app kan dit door "vind ik leuk" ingedrukt te houden.
Al lange tijd vroegen mensen om een "dislike button", maar Facebook wilde dit niet om het platform positief te houden. Het heeft lang geduurd, maar er zijn nu wel meer reactiemogelijkheden. Wel allemaal gemaakt om positief te interpreteren, als tonen van meeleven met degene die een bericht plaatst. Waar het niet gepast was om bij een verdrietig of boos bericht te liken, kan je nu medeleven tonen door te kiezen voor verdrietig of boos als reactie te geven. Maar wat betekent dit voor onze tijdlijnen? Facebook gebruikte voorheen bericht likes om te bepalen of een bericht interessant was om aan veel mensen te tonen. Een nieuw bericht werd aan een kleine groep mensen getoond en als deze reageren of liken wordt het bericht aan meer mensen getoond. Facebook beïnvloedt op deze manier de inhoud van de tijdlijn van gebruikers. Facebook bepaalt op dit moment dus al voor zijn gebruikers welke berichten er worden getoond. In combinatie met de nieuwe reactiemogelijkheden kan Facebook emoties van gebruikers beïnvloeden. In 2012 hebben ze daar al een test mee gedaan. Bij deze test werden bij ruim 689.000 Amerikaanse gebruikers alle positieve berichten of alle negatieve berichten verborgen. Hieruit bleek dat de personen die alleen maar positieve berichten te zien kregen zelf ook positieve berichten gingen plaatsen. De personen die alleen negatieve berichten te zien kregen, plaatsten zelf daarna ook negatieve berichten. Door Facebook te gebruiken stem je in met de gegevensgebruik voorwaarden. Hierin staat het volgende: Facebookers' information will be used "for internal operations, including troubleshooting, data analysis, testing, research and service improvement,". Alle Facebook gebruikers zijn hiermee dus potentiële testpersonen. Facebook zou de nieuwe reactiemogelijkheden kunnen gebruiken om nog meer invloed te hebben in wat er in jouw tijdlijn komt. Gaan ze bijvoorbeeld berichten waarvan mensen boos worden verbergen? Of personen die veel op berichten met "verdrietig" reageren, grappige berichten voorschotelen om ze op te vrolijken? Wat denken jullie van deze nieuwe ontwikkeling?